alo.rs Aktuelno
JOJ!
Kafane u Srbiji se zatvaraju u sredu u podne!
Ugostitelji iz cele Srbije organizuju u sredu, 22. oktobra štrajk upozorenja, tokom kojeg će obustaviti rad na sat vremena u znak protesta protiv, kako kažu, bahatosti poreskih inspektora u poslednjih meseca dana.
Kafana | Foto: Profimedia
Nikola Dimitrijević, predsednik Opšteg udruženja ugostitelja Beograda, kazao je na konferenciji za novinare da poslednjih meseca dana poreske kontrole više liče na represiju, jer inspektori upadaju u lokale zajedno sa pripadnicima MUP-a i to u radno vreme, a to naravno "nanosi veliku štetu ugostiteljima."
Na šta se žale?
Dimitrijević ističe da je ovakvim načinom kontrole već sprovedena i kazna i navodi neke od drastičnih primera, kako kaže, represivnog ponašanja.
”U lokalu Frida i Sofi u Beton hali poreska je upala u 21 sat i lokal je bio zatvoren sve do ponoći. Još drastičniji primer je zatvaranje kafića “Dorijan Grej” u Ulici Strahinjića Bana – u lokal su ušli u ponoć i držali ga zatvorenog pet sati, a oko tri časa iza ponoći su zvali i knjigovođu da dođe da im pojasni neka neslaganja”, istakao je Dimitrijević i dodao da je to zaista uvreda i za goste i za vlasnike lokala. Gosti, pošto ne završe konzumaciju, ne plate porudžbinu, pa vlasnik i tu gubi.
Članovi glavnog odbora Udruženja ugostitelja navode da im svakako najteže pada zatvaranje lokala na nekoliko dana, pa i nedelja i da se za bukvalno i najmanji navodni prekršaj primenuje ta kazna.
Kažu da im se na teret najčešće stavlja neizdavanje fiskalnih računa:
“Prekršaj je ako sok od kajsije od 0,25 litara otkucamo na fiskalnom računu a gost je poručio sok od jagode, to se tretira kao neizdavanje računa. Takođe, i vreme na fiskalnim kasama kasni, ali smo opet mi krivi za to i lokal zatvore na dva, tri dana. U obavezi smo da pitamo goste i u kojim apoenima plaćaju i da čak i to ukucamo na kasi jer nam je softver za trgovce…I zbog toga su nas zatvarali”, kaže Dimitrijević i dodaje:
“Postoji problem i kada je reč o bakšišu. Svuda u svetu je normalno i podrazumeva se da bakšiš postoji dok kod nas ne postoji. Konobari moraju da kriju novac, jer ako im u džepu nađu i 100 dinara, i to se tretira kao da nije izdat fiskalni račun.
Država i grad prihoduju 150 miliona evra
Za prva tri meseca ove godine samo Beograd je posetilo 126.422 registrovanih turista, koje su gostili upravo ugostiteljski objekti. Oblast ugostiteljstva u Beogradu zapošljava 11.000 ljudi, a država i glavni grad, putem doprinosa, poreza, raznih taksi i dažbina prihoduje više od 150 miliona evra, a posredno i mnogo više, smatraju u Udruženju ugostitelja Beograda.
”Ako nađu tri flaše piva i dve flaše kisele vode manjka odmah zatvaraju radnju.”
Nenad Danković iz odbora Opšteg udruženja ugostitelja kaže da se dešava i da proble nastane ako se plati pola u gotovom, pola karticom, jer i tada se smatra da račun nije izdat.
Šta traže?
Prema rečima predstavnika ugostitelja, hotelijera i restoratera, članova Unije poslodavaca kaznena politika zatvaranja objekata je kontraporoduktivna kako za državu, tako i za preduzetnika, zaposlene i sve dobavljače u lancu PDV. Oni navode i da nedefinisanost i nepreciznost propisa, kojim se jednoj osobi daje pravo da odlučuju o roku zatvranja bez obzira o kakvom se prekrašaju radi, ostavlja i veliki proctor za korupciju, samovolju i dvostruke standarde.
Stoga, preduzetnici predlažu izmene propisa ali i zajedničku borbu sa Unijom poslodavaca i udruženjem hotelijera i restoratera Srbije, za izmene zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji.
Rešenje problema vide ovako:
1. Kazna zatvaranja objekata mora biti jasno i nedvosmisleno izbrisana iz propisa.
2. Kategorija bakšiša- napojnice mora biti tolerisana do 10 odsto od prometa koje to osoblje ostvari tokom radnog vremena. Taj procenat , kako kažu, u nekim zemljama ide i do 25 odsto.
3. Popisom šanka se mora tolerisati neslaganje robe, do 10 odsto od prometa koji ugostiteljski objekat ostvaruje dnevno.
4. Inspekcijska kontrola ne sme biti automatski i kazna, kao što je sada slučaj, već su inspektori dužni da kontrolu obavljaju ne ometajući proces rada. U protivnom bi trebalo da snose konskevence. Ugostitelji smatraju da bi prva kontrola trebalo da bude savetodavna, da se nepravilnosti zapisnikom samo konstatuju, uz davanje roka da se iste i otklone.
5.Takođe, smatraju, trebalo bi zabraniti ili ukinuti plaćanje kazne u gotovini.
Ono što je na današnjoj konerenciji istaknuto je i da rad inspekcije kakav je kod nas ne postoji u zemljama EU.
"Svugde u svetu lokali se zatvaraju isključivo i samo iz sanitarnih razloga, osnosno zbog zdravlja ljudi.
"Verujte. Svi stranci koji žive u Srbiji ili su ovde kao turisti su ubeđeni da je ugostiteljski objekat zatvoren jer je kuhinja zaprljana. Tako je jedan stranac nakon što je čuveni restoran Madera otvoren posle 32 dana pitao : "Jel kuhinja sada u redu?"
Ugostitelji i poslodavci smatraju i da je veliki problem siva ekonomija i da se tu ništa ne rešava.
Prema ranijim podacima Ministarstva privrede, oko 40 odsto ugostiteljskih objekata u Srbiji posluje u sivoj zoni, dok oko 60 procenata radi u legalnim tokovima, rekao je predstavnik Unije poslodavaca Srbije Stevan Rodić.
"Prema procenama Unije poslodavaca Srbije taj odnos je negde pola-pola", naveo je on.
Rodić je istakao da u oblasti ugostiteljstva kontrolu sprovodi između 26 i 27 inspekcijskih službi, dok, poređenja radi, proizvođači oružja imaju između šest i sedam inspekcija koje kontrolišu njihov rad.
On je postavio pitanje koliko je privrednih subjekata koji u ovoj oblasti rade "na crno" prevedeno u legalne tokove, zahvaljujudi radu inspekcija i podsetio da su kazne za one koji rade nelegalno -zaplena 20 odsto od zatečene robe, rok od dva meseca da se prijavi, a ukoliko to ne učini sledi mu zabrana rada.
Rodić je mišljenja da se veliki novac obrne u nelegalnim tokovima i da samo u državi koja je skupa, cvetaju mito i korupcija, jer svakom privredniku je bolje da posluje legalno, ali za to država mora da stvori ambijent.
Zbog svih ovih, kako kažu, nagomilanih problema predstavnici Udruženja ugostitelja Beograda, Unije poslodavaca Srbije i Udruženja hotelijera i restoratera Srbije suta će od 12 do 13 sati ispred svojih lokala ispijati kafe, čitati novine.
Ovo je, smatraju, jedini način da skenu pažnju nadležnih ministarstava, jer dosadašnji pokušaji nisu urodili plodom.
-
melanija Vreme: 22.10.2014 13:50h
sve je taÄno ovako ja imam 10 god. hotel sa restoranom i dolazi samo sanitarna inspekcija nikakve druge i ne zatvara se lokal zbog gluposti
Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.
Molimo čitaoce alo.rs da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila.
Strogo je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara.
Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni.
Redakcija alo.rs ima pravo da ne odobri komentare koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije alo.rs.
Administratorima se možete obratiti ovde: online@alo.rs
Molimo čitaoce alo.rs da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila.
Strogo je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara.
Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni.
Redakcija alo.rs ima pravo da ne odobri komentare koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije alo.rs.
Administratorima se možete obratiti ovde: online@alo.rs