INTERVJU NEDELJE
Kartu uvek imaju oni koji često nemaju za hleb!
Mirjana Pantelić (52) jedna je od 500 kontrolora koji svakodnevno krstare vozilima beogradskog Gradskog saobraćajnog preduzeća i hvataju se u koštac sa onima koji bi da se voze džabe. S jedne strane, mnogi putnici optužuju ih za grubosti, pretnje, pa i iživljavanje. S druge, i za nju i njene kolege ponižavanje i vređanje su svakodnevica, a oni koji ne žele da plate kartu često ne prezaju ni od toga da potegnu pesnicu.
Mirjana Pantelić | Foto: M. Jošida
Ljudi vas često doživaljavaju kao negativce čiji je posao da piše kazne, da li se i sami osećate tako?
- Ja ovaj posao ne radim da bih ljudima pisala kazne i uzimala novac iz džepa, nego da bih zaradila platu. Kada uđem u autobus, ja sam na radnom mestu i obavljam svoj posao. Ne dozvoljavam da moja osećanja dođu do izražaja. U početku je, naravno, bilo teško jer putnici vam svašta kažu, pa vam bude krivo. Tada sam sve shvatala lično, ali sam vremenom očvrsnula. Da nije bilo tako, ne bih na ovom poslu izdržala tri godine. Sada, i kada mi neko kaže nešto ružno, u sebi izbrojim do deset i idem dalje. Ne dopuštam da posao utiče na mene.
- U januaru će biti pune tri godine. Pre toga sam 19 godina radila u lazarevačkoj “Streli”, od najniže funkcije do finansijskog direktora. Nakon toga u jednoj osiguravaćoj kući i nekoliko meseci u knjigovodstvenoj agenciji.
Ko su najredovnije platiše, a ko se najviše švercuje?
- Verovali ili ne, ali kartu uvek imaju oni koji često nemaju ni za hleb, što je veoma tužno. Žene su veći šverceri nego muškarci, a često su i agresivnije. Kolegi je jedna putnica izgrebala lice. Penzioneri se uvek žale “nemojte nas, mi imamo mala primanja”, a školarci su najčešće bez karte. Verujem da im roditelji daju novac za prevoz, ali da ga oni troše u druge svrhe, pa bih apelovala na roditelje da im uplaćuju markicu. Srednjoškolci najviše vređaju, ali pretpostavljam da je to da bi se pokazali u društvu i da roditelji i ne slute da se napolju tako ponašaju.
Koji su sve izgovori putnika zašto nemaju kartu?
- Nisam primio platu, nemam gde da kupim, vidite li da pričam telefonom, vozač nije imao da mi vrati kusur, zaboravio sam povlasticu kod kuće, opljačkali su me, idem jednu stanicu... Ili jednostavno kažu - nisam kupio kartu jer mi ne možete ništa.
Ljudi ih doživljavaju kao negativce, ali i sami često budu žrtve nasilnika | Foto: M. Jošida
Šta je po vašem mišljenju razlog što se putnici švercuju - hir ili nemaština?
- Mislim da je to najviše zbog navike da ne plaćaju jer im se tako može. Treba promeniti svest o tome. Ne možete ući u prodavnicu, uzeti hleb i izaći, a da ga ne platite, potpuno isto treba da bude i sa prevozom. Njima je to obaveza koju mogu da odlože jer ako uđe kontrola, oni će otkucati kartu, ako ne uđe, neće. Navika i naša kultura su razlog. Skoro sam bila kod rođake u Beču i tamo nema šanse da se prošvercujete. Kontrola ulazi na prednja vrata, a svi putnici već imaju spremljene karte za pregled. Tako je u svim civilizovanim zemljama.
Dešava li vam se da oprostite putniku što nema kartu?
- Ako vidim i procenim da su ljudi razumni, nisu bezobrazni i bahati, kažem im da izađu na sledećoj stanici, a oni me stvarno poslušaju.
Da li ste se vi švercovali dok niste radili kao kontrolor?
- Iskreno, nisam. I tada sam radila u saobraćajnom preduzeću i znam da firma živi od naplate karata. I sada, kada radim posao kontrolora, moja deca se ne pozivaju na mene, već uredno plaćaju kartu.
Najčešći izgovori
- Nisam primio platu
- Nemam gde da kupim kartu
- Vidite li da pričam telefonom
- Vozač nije imao da mi vrati kusur
- Zaboravio sam povlasticu kod kuće
- Opljačkali su me
- Idem jednu stanicu
- Nisam kupio kartu jer mi ne možete ništa
- Desi se svakako da ne napišem i tada budem zadovoljna jer su svi imali kartu. U proseku napišem bar tri opomene i dve doplatne karte.
Da li se putnici češće odlučuju da na licu mesta plate doplatnu kartu ili da im se piše opomena?
- Ako imaju dovoljno novca kod sebe, uvek se odluče za doplatnu kartu, ali je ukupan odnos opomena i dopunskih karata 2:1.
Jeste li imali incidente na radnom mestu?
- Fizičkih napada na sreću nije bilo, ali verbalni se svakodnevno događaju. Vređaju vlast i nas, izgovaraju pogrdne reči na račun porodice... Srećna sam što mi se za ove tri godine još nije desilo da sam fizički napadnuta, ali moje kolege jesu. Nekoliko njih je završilo u Urgentnom centru. Lomili su im rebra, nos, ruke, napadali ih nožem.
Da li prilikom tih incidenata gledate da putniku bez karte po svaku cenu napišete kaznu ili je važnije sačuvati živu glavu?
- Ne idem na to da po svaku cenu napišem kaznu, ali i ne popuštam tek tako. Ovde morate naći sredinu između ljudskog obavljanja svog posla i čuvanja glave. Uglavnom kalkulišem, ali najbitnije je sačuvati živu glavu. Uvek gledam da budem ljubazna i smirim situaciju, ali to ponekad nije moguće. Ako vidim da ću izvući deblji kraj, okrenem se i odem. Najgore je to što ostali putnici najčešće staju na stranu švercera.
Koje su linije gradskog prevoza najteže za rad?
- U poslednje vreme često čujem da su 43 i 95 najgore linije jer se na njima često dešavaju incidenti. Ne treba generalizovati stvari, bahatih ljudi spremnih da idu toliko daleko da vas pošalju u Urgentni centar ima svuda i stvarno ne bih mogla da izdvajam linije na taj način. I kada bih rekla da su pojedine teške za rad, to bi bilo samo zbog toga što je u njima najveća gužva.
Mislite je da je lakše muškim kontrolorima?
- Ne mislim. Onaj ko je rešen da ne plati kartu isto će postupiti ko god da mu zatraži kartu. Isto tako, nezavisno od toga da li je u pitanju žena ili muškarac, ne prezaju ni da nas udare.
I reporteri Alo! svedoci napada
Od početka rada “Busplus” sistema do danas, bilo je 150 težih slučajeva napada na kontrolore, a manji se svakodnevno dešavaju. I reporteri “Alo!” su bili svedoci upravo jednog takvog incidenta. Mlađi putnik verbalno je napao Mirjanu uputivši joj salvu uvredljivih reči. Razlog je bio to što mu je tražila kartu, koju nije imao!
-
dralle Vreme: 07.09.2014 08:52h
" ...ne možete ući u prodavnicu ,uzeti hleb i izaći a da ne platite..." Naravno da ne možete, a da je taj hleb 150 dinara i da je prodavac unapred dobio 300,00 još pride iz budžeta, pitaoo bih gospodžu da li bi ta radnja radila i koliko dugo.Tri četvrtine karte ja plaćam jer mi se odbija od plate u budžet.Plaćam i markicu koja košta 10-ti deo prosečne plate, pa pitam bivšu direktorku da li to ima igde u svetu? A što se tiče broja radnikau GSP-u i kontrolora i komunalne policije - tu nema mere.NJIHOVE PLATE ODNOSE VIŠE NOVCA NEGO ŠTO DONOSE. Naj jednostavnije rešenje je da se smanji broj lezilebovića u GSP-u, smanji cena karte na normalnu cenu 35-40 dinara u vozilu i kondukter.TADA BI SVI PLAĆALI.
-
Don Milisav Vreme: 07.09.2014 09:19h
Pozdravljam ovakav nacin misljenja kontrolorke. Prvenstveno onaj ko vrsi kontrolu kao sto to radi i inspekcija ustvari doprinose tome da oni koji zloupotrebljavaju poverenje svih gradjana koji koriste usluge javnog prevoza da te usluge moraju da plate kao sto neko rece. Kad udjes u prodavnicu da nesto kupis da bi izasao moras da platis. Ovako oni koji placaju prevoz bukvalno placaju i za one koji ne placaju stim sto su u neravnopravnom polozaju. E sad zamislimo da oni koji ne placaju budu uhvaceni, umesto da plate kaznu jer su prihvatili rizik, da se svercuju i da ce ih skuplje kostati prevoz nego kad plate isti, da ukoliko pocnu da se agresivno ponasaju da onda ostai koji su platili prevoz izbudziraju tog ili tu zajedno sa kontrolorom. Nebi bilo lose da se u tom slucaju u zakonu napise da se oslobadjaju bilo kakve odgovornosti. Kako bi sistem bio pravedanu ovom slucaju.
-
srednjoškolac Vreme: 07.09.2014 09:27h
"Verujem da im roditelji daju novac za prevoz, ali da ga oni troše u druge svrhe, pa bih apelovala na roditelje da im uplaćuju markicu. Srednjoškolci najviše vređaju, ali pretpostavljam da je to da bi se pokazali u društvu i da roditelji i ne slute da se napolju tako ponašaju." Kad uđe kontrola u autobus, niko ne vređa da bi pokazao koliki vokabular ima, već zato što kontrola očekuje od ĐAKA da plate kaznu - alo, bre, idem u školu, očigledno ne zarađujem! A što se tiče trošenja para, i ja apelujem na nju da mi izdvoji svakog meseca 1100 RSD za uplatu Shit Plus kartice, jer ona verovatno ne zna da po proseku jedna porodica ima četiri člana najmanje. Da ja dajem 500 godišnje kao ona za onu njenu crvenu, kolega joj ne bi bio izgreban.
-
Pantelija Vreme: 07.09.2014 09:52h
Vidi Damo da ti kazem samo jednu stvar: Nisi samo ti bila preko bio sam u becu stutgartu berlinu ulmu malmeu parizu -u pravu si ali tamo zaposleni ostvaruje dostojanstven licni dohodak kako za sebe i porodicu tako i za javne nabavke i PREVOZ ..kako ocekujete ovde davam pored svega i prevoz plati zaposleni ako ima platu 16 hiljada ...E PA NE IDE ,,,ne pravimo se više svi toše nego prihvatimo istinu zato i imamo ovakve ispade...ne zatvarajmo oči više pred najvećim problemom a to su plate ...UPAMTITE- samo kad su plate normalne i na vreme tada ce sve biti normalno a do tada imaćete ovakvo drustvo...Prvo Plate Dostojne ...na ove cene sve pristojna plata je oko 50 hiljada dinara sto svaki poslodavac moze dati i drzavna firma ...ne lažimo se više...
-
Pantelija Vreme: 07.09.2014 09:58h
U Malmeu u Švedskoj 50 EU Vam košta master karta za prevoz i to za sve pravce bez obzira koji je prevoz u pitanju ....Covek u Svvedskoj minimum zaradi 1800 eu pa na gore do 3700 neki prosek koji se ostvaruje zato mogu da imaju za sve potrebe pa i prevoz...i ti ljudi u svedskoj ne rade dva i tri posla vec jedan i imaju vremena za svoju Porodicu ...u Srbiji covek radi za platu od 16 do 20 hiljada din. onda ga pitate sto nema za kartu onda on jadničak radi jos jedan posao da bi imao i za prevoz a s druge strane cim radite dva posla supruga jedan vasa deca su odmah izgubljena za casove vaspitanja i gube nadzor svoji roditelja a to znaci gubitnistvo i dobicemo uskoro generaciju koja nema osnovno vaspitanje na ulici a kamoli u kuci ...nadam se da svi razumete ovo
Molimo čitaoce alo.rs da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila.
Strogo je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara.
Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni.
Redakcija alo.rs ima pravo da ne odobri komentare koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije alo.rs.
Administratorima se možete obratiti ovde: online@alo.rs