Poštovani, trenutno čitate vesti iz arhive.
Alo! ima novi sajt! Kliknite ovde i pogledajte najnovije vesti!
alo.rs Aktuelno

PROMENE U VOJSCI SRBIJE

Opet ćemo imati RATNO vazduhoplovstvo!

Autor: Milan S. Prelić | 26.01.2015 - 13:01:00h | Komentara: 9

Vojska Srbije će, nakon pauze od skoro 11 godina, ponovo imati RV i PVO. To, doduše, barem prema prvim najavama, neće biti Ratno vazduhoplovstvo i protivvazdušna odbrana kojeg se svi sećamo, već Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana.

Migovi dobili nove akumulatore

Migovi Vojske Srbije

Kakogod, tek ideja Vlade Srbije da jednom od najcenjenijih rodova naše vojske vrati staru skraćenicu naišla je na podršku i odobravanje poznavalaca vojne tematike u našoj zemlji.
Sredinom decembra prošle godine najavljeno je da će, ukoliko budu usvojene izmene i dopune Zakona o Vojsci Srbije, srpska vojna avijacija ponovo dobiti naziv RV i PVO, a tu ideju ponovio je poslednjeg dana 2014. godine, prilikom obilaska dežurnih jedinica na aerodromu Batajnica, ministar vojni Bratislav Gašić.
Te izmene nasle su se danas u skupštinskoj proceduri.
Podsetimo, RV i PVO "nestala” je 2004. godine, kada je prefiks “Ratno” obrisan nastankom državne zajednice Srbije i Crne Gore. Tada je naziv promenjen u Vazduhoplovne snage i PVO, da bi samo dve godine kasnije, nakon referenduma u Crnoj Gori i odluke “drugog oka u glavi” da se osamostali, ime ponovo bilo izmenjeno u Vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana. Taj naziv je i sada aktuelan.
 
S idejom o vraćanju starog imena slažu se brojni analitičari. Među njima je i Aleksandar Radić, koji apsolutno podržava vraćanje termina “ratno” u naziv našeg vojnog vazduplovstva.
- Taj termin je svojevremeno ukinut jer je postojao trend pacifikacije, zbog čega smo se i odrekli tradicije i našeg Ratnog vazduhoplovstva. Sada je greška napravljena s drugim delom tog naziva, PVO, koje je nekada bilo Protivvazdušna odbrana, a sada će biti Protivvazduhoplovna odbrana. Očigledno je to procenio neko po kvazistručnoj liniji, pošto mu se verovatno učinilo da se protivvazdušna odbrana bori protiv vazduha, a ova bi trebala da se bori protiv vazduhoplova - konstatovao je Radić, a punu podršku vraćanju naziva RV i PVO dao je i nekadašnji ministar vojni Dragan Šutanovac.

- Veliki deo pripadnika našeg vojnog vazduhoplovstva gaji veoma jake emocije prema tom nazivu. Bez obzira na brojnost i stanje naše vojne avijacije, normalno je da se ona zove Ratno vazduhoplovstvo - smatra Šutanovac.
Naziv RV i PVO adekvatnim smatra i vojni analitičar Miroslav Lazanski.

- Dobro je što vraćaju taj naziv, to je potpuno logično. To smo izbacili u eri kada se išlo na “demilitarizaciju vojske”, u vreme priče o civilnoj kontroli vojske - smatra Lazanski i dodaje da nijedna država nastala na prostoru bivše Jugoslavije nije ukinula nazov “ratno”, osim nas.

- Kod nas je neki mudrac pomislio da ukine izraz “ratno”, valjda po ugledu na američki US Air force. Ali, znate, kada kod Amerikanaca kažete “Air force”, niko ne misli na civilne vazduhoplovne kompanije, već se odmah zna da su to vojne vazdušne snage i da nije u pitanju samo “vazduhoplovstvo”, odnosno civilno. Kod nas reč “vazduhoplovstvo” može da znači i sportsko i “Er Srbija”, i zato mora da se napravi razlika, bez obzira koliko to nekome rogobatno zvučalo. Srećom su se našli pametni ljudi da vrate stari naziv - kaže Lazanski, a da vazuhoplovstva moraju jasno da se razdvoje smatra i Šutanovac.
- Ako bi bilo samo vazduhoplovstvo, onda bi ispalo da je u pitanju nešto kao “Jat” ili civilna transportna avijacija - konstatovao je Šutanovac.

MMF nas ucenio da ne kupujemo ruske avione

Što se nabavke novih letelica tiče, Miroslav Lazanski smatra da je to veoma pipav proces s brojnim preprekama, među kojima je i Međunarodni monetarni fond (MMF).

- Imamo predlog za nabavku letelica, ali imamo i probeme štrajkova, penzija... pa bi malo bolo oči da neko da milijardu i po evra za borbene avione. Bilo je priče o nabavci 16 “migova”, odnosno cele jedne eskadrile, ali čeka se povoljniji ekonomski trenutak, da se nabave za neku robu ili tome slično. Takođe, to je i politička opcija, koja govori o orijentaciji države. MMF nam je jasno rekao da ako uzmemo ruske avione nećemo dobiti nijedan kredit od njih. To je direktna ucena, to su nam jasno rekli, ali se to ovde ne saopštava. Direktno nas ucenjuju, pa političarima nije lako da donesu odluku. A svaki zapadni avion je dva do tri puta skuplji od ruskog. Mi celu logistiku imamo za ruske tipove aviona, a ne za zapadne. Bilo bi lepo da dobijemo eksadrilu američkih F16, ali to mnogo košta i u logističkom smislu - tvrdi Miroslav Lazanski.


I Petar Vojinović, analitičar civilnog i vojnog vazduhoplovstva, te osnivač i urednik portala “Tango Six”, smatra da je vraćanje starog termina odlična stvar.

- Skidanje termina “Ratno“ bilo je bespotrebno odricanje od respektabilne ratničke tradicije naše vojske, koja nekada objektivno i nije bila uspešna, ali se uvek borila, nikada nije odustajala i bežala, pa čak ni u najbezizlaznijim situacijama kao 1999. godine. Povratak “Ratnog” je vraćanje pravog odnosa prema tome da naša vojska, za razliku od mnogih drugih, nije odustajala – smatra Vojinović. Što se tiče termina “Ratno”, on objašnjava da je u pitanju interpretacija terminologije.
Naime, iako se na prvi pogled čini da mnogo jače vojne sile, poput SAD i Velike Britanije, nemaju “ratno” vazduhoplovstvo, radi se samo u duhu jezika.
- Izraz “Force” govori da je to nešto agresivno, a kod nas u jezičkom smislu nema drugog izraza osim “ratno” - smatra Vojinović, s kojim se slaže i Radić, koji objašnjava da je ova terminologija usvojena onda kada je SFRJ počela da nabavlja vojne vazduhoplove od SSSR-a.
- Orijentacija termina odnosi se na vreme kada su nam stigli prvi "Migovi" iz Sovjetskog saveza. Tada je prekopirana i ruska terminologija. Kod Rusa je tada, doduše, RV bila odvojena od PVO, sve dok nisu spojeni 2000. godine. Mi smo ovu terminologiju prihvatili još 1959. godine - kaže Radić i dodaje da je je apsolutno opravdano vraćanje izraza “ratno”, jer se time ne meri vojni potencijal, već se objašnjava o čemu se radi i odvaja vojno od civilnog vazduhoplovstva.

- Postoje i manja ratna vazduhoplovstva od srpskog, koja funkcionišu kao samostalna u odnosu na civilno, na primer u Crnoj Gori, Makedoniji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini... - kaže Radić, a Lazanski smatra da je u odnosu na ratna vazduhoplovstva bivših jugoslovenskih država, naše i dalje najjače.

- Naravno da po broju aviona koji lete nismo jači od zemalja poput Rumunije, ali smo tu negde sa Mađarima i Bugarima, koje su takođe članice NATO - kaže Lazanski.

Imamo 15 ispravnih "migova"


- Po Bečkom ugovoru imamo pravo na 155 borbenih aviona. Problem je u tome što su ovi koje imamo kupljeni još u vreme Titove Jugoslavije, a u poslednje vreme smo nabavili samo 41 domaći školski avion “Lasta” iz “Utve”. U ovom času imamo 15 ispravih “migova” 21 i 29, od toga tri “dvadesetdevetke”, 26 “Galebova G4” i 22-23 “orla”, od kojih 15 leti, a ostali su u fazi remonta. To skupa nije baš tako mali broj - objašnjava Lazanski i dodaje da je za vreme vojne parade prošle godine iznad Beograda je bilo 40 letelica ratnog vazduhoplovstva, što je, ipak, respektabilna cifra.

Prema mišljenju Lazanskog, RV i PVO je jedini deo vojske koji je očuvao tardiciju i dobro je što će ponovo nositi taj naziv.
- Sve ostale jedinice su dobile nove nazive, nema tradicije ni srpske vojske ni NOB-a - nema Gvozdenog puka, Timočke divizije i sličnih naziva. Samo su u RV-u ostali stari nazivi brigada i eskadrila. To je jedini segment Vojske Srbije koji je sačuvao tradiciju i zato im treba odati počast - zaključuje Lazanski za alo.rs.
Poslednji komentari
  • pAJA Vreme: 26.01.2015 14:16h

    Sta je sa 3500 tenkova,koje je imala stara YU,gde su zavrsili,Lazanski na paradi rece da imamo ukupno 200 tenkova,pa gde nestadose svi ostali???

  • pera Vreme: 26.01.2015 14:55h

    Ja se poradovao kupice neke avione, a oni menjaju naziv.

  • Plavac Vreme: 26.01.2015 15:29h

    Puna podrška vraćanju lepog starog naziva RV i PVO! Konačno je jedna besmislica unikuta. Naša vojna avijacija je nešto čime možemo i moramo da se dičimo. Ti ljudi su, što se ne sme zaboraviti, čak i 1999. leteli protiv tehnički i brojno apsolutno superiornije NATO avijacije. Kapa dole "plavcima" i veliki pozdrav od bivšeg "plavca"!

  • Coa Vreme: 26.01.2015 15:53h

    Wizz je low budget company. Nisu duzni nikome za dz ni vodu da daju. Zato njihova povratna karta recimo od Budimpeste do Dubaija moze da kosta i 60 eura samo. Ako su hteli ulaz direktno iz gejta u avion, klopu i pice, trebalo je da plate onda KLM ili bilo koju drugu regularnu avio kompaniju i za tricavih 600 evrica bi stigli do Beograda.

  • nn Vreme: 26.01.2015 16:39h

    Zašto se ne objavljuju istine o kupovini aviona, i zašto MMF to zabrajuje?Naravno i to je amerska institucija osnovana za pljačku siromašnih država, i sve što ti ,,daje,,kasnije ti duplo uzima, gledaju samo svoje interese.

Pogledajte sve komentare

Pogledajte pravila za pisanje komentara

Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.
Molimo čitaoce alo.rs da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila.
Strogo je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara.
Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni.
Redakcija alo.rs ima pravo da ne odobri komentare koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije alo.rs.
Administratorima se možete obratiti ovde: online@alo.rs
alo.rs VIP