PROMENE U VOJSCI SRBIJE
Opet ćemo imati RATNO vazduhoplovstvo!
Vojska Srbije će, nakon pauze od skoro 11 godina, ponovo imati RV i PVO. To, doduše, barem prema prvim najavama, neće biti Ratno vazduhoplovstvo i protivvazdušna odbrana kojeg se svi sećamo, već Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana.
Migovi Vojske Srbije
- Veliki deo pripadnika našeg vojnog vazduhoplovstva gaji veoma jake emocije prema tom nazivu. Bez obzira na brojnost i stanje naše vojne avijacije, normalno je da se ona zove Ratno vazduhoplovstvo - smatra Šutanovac.
- Dobro je što vraćaju taj naziv, to je potpuno logično. To smo izbacili u eri kada se išlo na “demilitarizaciju vojske”, u vreme priče o civilnoj kontroli vojske - smatra Lazanski i dodaje da nijedna država nastala na prostoru bivše Jugoslavije nije ukinula nazov “ratno”, osim nas.
- Kod nas je neki mudrac pomislio da ukine izraz “ratno”, valjda po ugledu na američki US Air force. Ali, znate, kada kod Amerikanaca kažete “Air force”, niko ne misli na civilne vazduhoplovne kompanije, već se odmah zna da su to vojne vazdušne snage i da nije u pitanju samo “vazduhoplovstvo”, odnosno civilno. Kod nas reč “vazduhoplovstvo” može da znači i sportsko i “Er Srbija”, i zato mora da se napravi razlika, bez obzira koliko to nekome rogobatno zvučalo. Srećom su se našli pametni ljudi da vrate stari naziv - kaže Lazanski, a da vazuhoplovstva moraju jasno da se razdvoje smatra i Šutanovac.
MMF nas ucenio da ne kupujemo ruske avione
Što se nabavke novih letelica tiče, Miroslav Lazanski smatra da je to veoma pipav proces s brojnim preprekama, među kojima je i Međunarodni monetarni fond (MMF).
- Imamo predlog za nabavku letelica, ali imamo i probeme štrajkova, penzija... pa bi malo bolo oči da neko da milijardu i po evra za borbene avione. Bilo je priče o nabavci 16 “migova”, odnosno cele jedne eskadrile, ali čeka se povoljniji ekonomski trenutak, da se nabave za neku robu ili tome slično. Takođe, to je i politička opcija, koja govori o orijentaciji države. MMF nam je jasno rekao da ako uzmemo ruske avione nećemo dobiti nijedan kredit od njih. To je direktna ucena, to su nam jasno rekli, ali se to ovde ne saopštava. Direktno nas ucenjuju, pa političarima nije lako da donesu odluku. A svaki zapadni avion je dva do tri puta skuplji od ruskog. Mi celu logistiku imamo za ruske tipove aviona, a ne za zapadne. Bilo bi lepo da dobijemo eksadrilu američkih F16, ali to mnogo košta i u logističkom smislu - tvrdi Miroslav Lazanski.
I Petar Vojinović, analitičar civilnog i vojnog vazduhoplovstva, te osnivač i urednik portala “Tango Six”, smatra da je vraćanje starog termina odlična stvar.
- Skidanje termina “Ratno“ bilo je bespotrebno odricanje od respektabilne ratničke tradicije naše vojske, koja nekada objektivno i nije bila uspešna, ali se uvek borila, nikada nije odustajala i bežala, pa čak ni u najbezizlaznijim situacijama kao 1999. godine. Povratak “Ratnog” je vraćanje pravog odnosa prema tome da naša vojska, za razliku od mnogih drugih, nije odustajala – smatra Vojinović. Što se tiče termina “Ratno”, on objašnjava da je u pitanju interpretacija terminologije.
- Postoje i manja ratna vazduhoplovstva od srpskog, koja funkcionišu kao samostalna u odnosu na civilno, na primer u Crnoj Gori, Makedoniji, Hrvatskoj, Bosni i Hercegovini... - kaže Radić, a Lazanski smatra da je u odnosu na ratna vazduhoplovstva bivših jugoslovenskih država, naše i dalje najjače.
- Naravno da po broju aviona koji lete nismo jači od zemalja poput Rumunije, ali smo tu negde sa Mađarima i Bugarima, koje su takođe članice NATO - kaže Lazanski.
Imamo 15 ispravnih "migova"
- Po Bečkom ugovoru imamo pravo na 155 borbenih aviona. Problem je u tome što su ovi koje imamo kupljeni još u vreme Titove Jugoslavije, a u poslednje vreme smo nabavili samo 41 domaći školski avion “Lasta” iz “Utve”. U ovom času imamo 15 ispravih “migova” 21 i 29, od toga tri “dvadesetdevetke”, 26 “Galebova G4” i 22-23 “orla”, od kojih 15 leti, a ostali su u fazi remonta. To skupa nije baš tako mali broj - objašnjava Lazanski i dodaje da je za vreme vojne parade prošle godine iznad Beograda je bilo 40 letelica ratnog vazduhoplovstva, što je, ipak, respektabilna cifra.
-
pAJA Vreme: 26.01.2015 14:16h
Sta je sa 3500 tenkova,koje je imala stara YU,gde su zavrsili,Lazanski na paradi rece da imamo ukupno 200 tenkova,pa gde nestadose svi ostali???
-
pera Vreme: 26.01.2015 14:55h
Ja se poradovao kupice neke avione, a oni menjaju naziv.
-
Plavac Vreme: 26.01.2015 15:29h
Puna podrška vraćanju lepog starog naziva RV i PVO! Konačno je jedna besmislica unikuta. Naša vojna avijacija je nešto čime možemo i moramo da se dičimo. Ti ljudi su, što se ne sme zaboraviti, čak i 1999. leteli protiv tehnički i brojno apsolutno superiornije NATO avijacije. Kapa dole "plavcima" i veliki pozdrav od bivšeg "plavca"!
-
Coa Vreme: 26.01.2015 15:53h
Wizz je low budget company. Nisu duzni nikome za dz ni vodu da daju. Zato njihova povratna karta recimo od Budimpeste do Dubaija moze da kosta i 60 eura samo. Ako su hteli ulaz direktno iz gejta u avion, klopu i pice, trebalo je da plate onda KLM ili bilo koju drugu regularnu avio kompaniju i za tricavih 600 evrica bi stigli do Beograda.
-
nn Vreme: 26.01.2015 16:39h
Zašto se ne objavljuju istine o kupovini aviona, i zašto MMF to zabrajuje?Naravno i to je amerska institucija osnovana za pljačku siromašnih država, i sve što ti ,,daje,,kasnije ti duplo uzima, gledaju samo svoje interese.
Molimo čitaoce alo.rs da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila.
Strogo je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara.
Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni.
Redakcija alo.rs ima pravo da ne odobri komentare koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije alo.rs.
Administratorima se možete obratiti ovde: online@alo.rs