Poklon još čeka da bude transportovan u Srbiju | Foto: Gane Đorđević
"E, samo nam je ona još falila"- sigurno su prokomentarisali oni sa malo manje mašte, cinično se možda pitajući: "Uostalom, gde ćemo bre da je teramo kad nemamo more? Možda po Dunavu ili Savi, a!?"
-Ako bog da ponovo će ona da "zaroni", ali sada, na suvom- demantujući "neverne Tome", ekskluzivno za "Alo" otkriva bivši član posade darivane podmornice zavedene u šifrovanim knjigama bivše JNA pod tajnim kodom "P-911", pukovnik u penziji i predsednik društva podmorničara Srbije inženjer Milan Komar.
Unutrašnjost pre restauracije Foto: Gane Đorđević
Prema rečima iskusnog morskog vuka Crnogorci i Slovenci su od svojih
restauriranih “nautilusa” već napravili turističke atrakcije, a gomile ljudi u
redu jedva čekaju da zavire u ovo malo metalno čudo uz pomoć koje su
jugosloveni nekada špijunirali svoje komšije.
Unutrašnjost posle restauracije | Foto: Gane Đorđević
-Znali smo gde se nalazi svako drvo na Albanskoj i obali susedne Italije.
Često smo plovili i dalje, kroz Otranska vrata, pa u Sredozemlje... To je bila vojska, Titova, naravno- sa očiglednom setom priseća se Komar.
Pukovnik u penziji Milan Komar Foto: Gane Đorđević
Pre 10 godina u Srbiji je formirano prvo udruženje podmorničara da bi se nešto kasnije na isti način organizovali i njihove kolege iz Hrvatske, Slovenije i Crne Gore. Ta četiri udruženja danas broje oko 500 članova i upravo je njihova ideja bila da od Crne Gore zatraže po jednu staru podmornicu koje se od raspada Jugoslavije nalaze u pomorskoj bazi u
Kumboru.
Odavde je JNA nekad špijunirala komšije Foto: Gane Đorđević
-To je spomenik vrhunskoj jugoslovenskoj ali i srpskoj tehnologiji, jer je
gotovo sva ugrađena elektronika proizvodena u fabrici “Nikola Tesla”.
Podmornicu bi i pre dobili da nije bilo sujete srpskih vojnih i političkih
struktura- navodi penzionisani pukovnik.
Komar tvrdi da će nakon restauracija podmornica biti prava atrakcija.
Slovenačka, koja se nalazi u vojnom muzeju u Pivki, uz zvuke specifične
sirene oponaša zaranjanje, pa posetioci u jednom trenutku imaju utisak da
se zaista nalaze pod vodom.
-Kod nas se sada povela polemika oko načina na koji će podmornica biti
transportovana i gde će biti postavljena, ali za nas podmorničare tu nema
nikakve dileme. Samo nek nam je daju sve ćemo srediti sami bez dinara
pomoći. Uostalom bilo ko da krene u njenu restauraciju moraće da nas
pozove u pomoć- ističe Komar.
"Džepne" podmornice
Podmornice "P-911", klase "Una", pored špijuniranja u mirnodobskim
uslovima bile su, u slučaju rata, namenjene za prevoz diverzanata i
postavljanje minskih polja. Te podmornice, dugačke 18,8, široke 2,7,
visoke 3,4 metra i teške oko 100 tona projektovao je Brodarski institut iz
Zagreba, a sagrađene su u splitskom brodogradilištu "Brodosplit". Šest
podmornica ovog tipa izgrađeno je tokom 80-ih godina prošlog veka što
je SFRJ svrstalo među retke zemlje u svetu koje su ovladale tehnologijom
izrade ovih podvodnih plovila. Nazivali su ih još i "džepne", zbog malih
gabarita i što ih je opsluživalo samo četiri člana posade.
Propali planovi za izgradnju velike podmornice
Prema rečima pukovnik Komara Jugoslavija je bila jedna od 11 zemalja
u svetu koja je gradila podmornice. Krajem 90-ih odlučeno je da se krene
sa izgradnjom velike savremene podmornice namenjene izvozu. Na
planovima za izradu ovog plovila radio je i inženjer Komar koji navodi da
su svi projekti završeni 1990. godine ali da proizvodnja nije započela zbog
raspada države.
Podmornice su u svetu prava atrakcija
Danas u svetu ima 95 velikih i 55 “džepnih” podmornica-eksponata od
kojih se tri nalaze na teritoriji bivše Jugoslavije, u Zagrebu, Pivki i Tivtu.
Sve one su prava turtističke atrakcije, a prema rečima pukovinka Komara
jedna se posebno ističe. Na samom ulazu u Barselonu, pored auto puta,
postavljena je podmornica u koju zaviri gotovo svaki turiste pre nego što
poseti jedan od najlepših gradova Evrope.
Potpis za fotke: 1- Poklon još uvek čeka da bude transportoban u
Srbiju; 2, 3- U Tivtu i Pivki stare podmornice oduševljavaju turiste; 4, 8,
9, 10- Pukovnik u penziji Milan Komar; 5- Unutrašnjost podmornice pre
restauracije; 6, 7- Podmornica nakon rekonstrukcije.