Poštovani, trenutno čitate vesti iz arhive.
Alo! ima novi sajt! Kliknite ovde i pogledajte najnovije vesti!
alo.rs Aktuelno

DETALJI IZVEŠTAJA O PADU HELIKOPTERA

Poslednje reči majora Mehića: "Ljudi, vidi li iko pistu?!"

Autor: Večernje novosti | 01.04.2015 - 09:49:00h | Komentara: 2

Pilot zatražio pomoć posade. Posle naglog penjanja letelica se zanosila i pala. Pročitajte još detalja iz izveštaja o uzrocima rušenja vojnog helikoptera MI-17 kod Surčina. Tehnički izveštaj potpisala je komisija koja je formirana neposredno posle nesreće po naređenju komandanta Ratnog vazduhoplovstva.

hELIKOPTER, MESTO PADA Foto: Vesna Lalić

Mesto pada helikoptera "Mi-17" Foto: Vesna Lalić

"Ljudi, vidi li iko pistu? Moramo u penjanje!"

Ovo su, kako prenose Večernje novosti, poslednje reči pilota Omera Mehića zabeležene svega nekoliko sekundi pre nego što je 13. marta vojni helikopter "Mi-17" Vojske Srbije pao nedaleko od piste aerodroma "Nikola Tesla".

U izveštaju tehničke komisije Komande Vazdohoplovstva i PVO na 500 stranica, kako saznajemo, do detalja su opiisani i poslednji trenuci drame koja se odvijala nad Beogradom. Dokument takođe obuhvata sve tehničke i proceduralne elemente kobnog leta. U nalazu uzroka tragedije koja je odnela sedam života, navedeno je da je vojni helikopter poslat na spasilački zadatak transporta bolesne bebe iz Novog Pazara bio potpuno ispravan. Pravila letenja i lanac komandovanja su ispoštovani, stoji u izveštaju.

Mesto pada

Mesto pada | Foto: Tanjug / S. Ilić 14.3.

Međutim, utvrđeno je i nekoliko proceduralnih grešaka koje nisu uticale na tragičan ishod. Na primer, zbog hitnosti zadatka o akciji spasavanja nije bio unapred obavešten načelnik Generalštaba general Ljubiša Diković, kome je za tok operacije javljeno tokom leta. O svim detaljima misije, sve vreme su bili upoznati operativni štabovi vazduhoplovstva i Generalštaba. Prema nalazu veštaka, vremenski uslovi na nebu nad Srbijom jesu tragične noći jesu bili složeni, ali nisu bili presudni za tragediju. Okolnost koja nije išla na ruku spasiocima jeste i da se vreme naglo pogoršalo.

Uprkos činjenici da kiša i magla nisu bile prepreka za izvršenje zadatka, pilot Mehić je sve uradio po proceduri, pa je tokom leta razmatra i mogućnost alternativnog sletanja u Kraljevu, kao i na Banjičkom visu u Beogradu. Doneo je odluku bez obzira na to, da se prizemlji na surčinski aerodrom. Istraga je utvrdila da je helikopter ispunio sve propisane uslove da započne sletanje. Prilikom spuštanja neprekidno je bio na vezi sa kontrolom letenja.

Omer Mehić

Omer Mehić | Foto: Tanjug/Srđan Ilić

-Vidim pistu - obavestio je majojr Mehić ljude na tornju.

Istog trenutka, kako procedura i nalaže, prebačen je na drugu frekvenciju, preko koje se odvija komunikacija sa letelicama koje se prizemljuju.

- Dobro došli. Priđite. Na pragu ste piste. Spuštajte se slobodno. Na mestu "Ce" čeka vas "folou" vozilo (automobil za pratnju) - rutinski ga je obavesto kontrolor letenja.

Mehić spušta letelicu i iznenada uzvraća poruku potpuno drugačijim tonom:

- Ne vidim pistu, ne vidim je.

Umesto da se spusti, letelica se vraća u visinu. Nekoliko trenutaka kasnije, sledi drugi pokušaj. Operater ponavlja iste reči:

-Na pisti se. Spuštajte se slobodno.

Pilot spušta brzinu na 140 kilometara na čas i prilazi pisti. Tada, međutim, nastaje preokret. Ponovo se žali da ne vidi pistu i da ne može da se spusti. Internom vezom, u tom trenutku obraća se posadi i pita ih vidi li iko mesto za prizemljenje. njegovo pitanje ostaje bez odgovora.

Pad helikoptera Mi-17 Foto: Vesna Lalić

Veštaci i Vojna policija na mestu tragedija / Foto: Vesna Lalić

- Idemo u penjanje! - izgovara major Mehić i naglim trzajem pilotske palice podiže helikopter. Letelica naglo ubrzava i dostiže visinu od 250 metara. Naglo ubrzanje i uspinjanje letelicu zanosi najpre na levu stranu, pa je naglo okreće na desni bok. Već u sledećemo momentu helikopter posustaje i usmerava se prema tlu.

Vojni veštaci su isključili nedostatak goriva kao razlog pada letelice. U trenutku pada u tankovima je bilo 650 litara goriva, što je bilo dovoljno za još sad i 15 minuta leta.

Kako su objavile "Novosti" na utvrđivanju uzroka pada helikoptera radili su stručnjaci vojnotehničkog instituta, Tehničkog opitnog centra, Vazduhoplovno-medicinskog instituta. U timu istražitelja našli su se predstavnici komande Ratnog vazduhoplovstva, specijalisti za bezbednost letenja, održavanje letelica, mehaničari helikoptera, meteorolozi, opitni piloti...

Poslednji komentari
  • milomir.dv Vreme: 01.04.2015 15:17h

    Nešto mi ne štima sa sa tom brzinom.

  • Timok Zajecar Vreme: 03.04.2015 09:19h

    To je samo detalj kriminala u zajecarskom zdravstvu...

Pogledajte sve komentare

Pogledajte pravila za pisanje komentara

Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.
Molimo čitaoce alo.rs da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila.
Strogo je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara.
Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni.
Redakcija alo.rs ima pravo da ne odobri komentare koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije alo.rs.
Administratorima se možete obratiti ovde: online@alo.rs
alo.rs VIP