Poštovani, trenutno čitate vesti iz arhive.
Alo! ima novi sajt! Kliknite ovde i pogledajte najnovije vesti!
alo.rs Aktuelno

ALO! ISTRAŽUJE

Prvo kod advokata,
pa u banku po kredit

Autor: Milan S. Prelić | 11.01.2013 - 21:58:00h | Komentara: 0

Nedovoljna informisanost najčešći je uzrok problema koje građani imaju u poslovanju sa bankama. Iako je Zakon o zaštiti korisnika finansijskih usluga pre više od godinu dana stupio na snagu, tek je svega 1.300 građana iskoristilo mogućnost da prigovori na netransparentan ugovor sa bankom.

Ipak, kako za „Alo!“ objašnjava Veroljub Dugalić, generalni sekretar Udruženja banaka Srbije (UBS), najveći probem predstavlja baš to što su građani neodgovorni prema sebi, odnosno što olako potpisuju ugovore s bankama a da ih prethodno ne pročitaju, a kamoli razmisle da li im uslovi odgovaraju.

Naučite koja pitanja da postavite!

Naučite koja pitanja da postavite! | Foto: Shutterstock

- Nažalost, građani se nedovoljno informišu o uslovima, kao na primer prilikom uzimanja stambenog kredita, kada od banke dobiju sve informacije, a posle dođe do kašnjenja u otplaćivanju rata. Stvar je u tome što građanin koji želi da uzme kredit ima dve prilike da detaljno prouči uslove. Prvi je prilikom sastavljanja predugovora, u kojem se nalaze svi podaci, a koji ne mora odmah da potpiše, već može da ga ponese sa sobom i raspita se da li mu to odgovara kod svog advokata, prijatelja, komšije... Isto je i sa samim ugovorom, koji je još opširniji od predugovora, sa više informacija i detalja. Takođe ne mora odmah da ga potpiše, već može da ga iznese iz banke i da razmisli. Ali, većina građana je po tom pitanju veoma površna - objašnjava Dugalić.
Prema podacima Udruženja, banke u Srbiji imaju oko 12.700.000 ugovora sa klijentima, a prošle godine je bilo samo 1.300 prigovora, od kojih je polovina bila osnovana.

Budite pripremljeni za proceduru...

Budite pripremljeni za proceduru... | Foto: Shutterstock

- Prilikom zaključivanja poslova, odnosno ugovora sa bankom, postoje dva osnovna pitanja - koliko će to ukupno da me košta i koliko moram mesečno da plaćam? - ukazuje Dugalić.
Vrlo malo građana je, prema podacima portala „kamatica“, upoznato sa osnovnim načelom zaštite korisnika koju zakon propisuje, a to se pre svega odnosi na ravnopravan odnos s davaocem finansijske usluge, pravo na zaštitu od diskriminacije, pravo na informisanje, kao i pravo na zaštitu prava i interesa.
„Prva od stavki na koju građani uvek zaborave je obaveza banaka i finansijskih institucija da pri oglašavanju usluga pruže informacije koje moraju biti jasne i precizne i ne smeju potencijalnog korisnika dovesti u zabludu pod kojim uslovima može koristiti određenu uslugu“, ukazuju stručnjaci „kamatice“ i dodaju da sve te informacije i u predugovornoj fazi građani imaju pravo da dobiju u vidu ponude u pismenom obliku.
„Ako vam nešto nije jasno, insistirajte da dobijete dovoljno kvalitetno objašnjenje kako biste sagledali u kakav ugovoreni odnos ulazite stavljanjem svog potpisa“, savetuju na portalu „kamatica“.
Šta treba znati:
Pre i u toku ugovaranja bilo kakvog poslovnog odnosa sa bankama ili finansijskim institucijama imate pravo da znate sledeće:
Jasno iskazanu visinu i vrstu kamatne stope,
promenjivost kamatne stope,
EKS metod koji se primenjuje kod obračuna kamate
iznos i broj rata kredita, lizinga
vrstu i visinu svih naknada i troškova koje padaju na teret korisnika
visinu kamate koja se  primenjuje u slučaju kašnjenja
upozorenje o posledicama u slučaju neizmirivanja obaveza, uslove, postupak i
posledice  otkaza, odnosno raskida ugovora o kreditu
uslove i način prevremene otplate i naknade vezane  za prevremenu otplatu
pravo na odustanak od ugovora, uslove i način  odustanka
pravo na prigovor i mogućnost pokretanja postupka posredovanja radi 
vansudskog rešavanja spora
opšte uslove poslovanja

Nema komentara za ovu vest.

Pogledajte pravila za pisanje komentara

Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.
Molimo čitaoce alo.rs da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila.
Strogo je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara.
Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni.
Redakcija alo.rs ima pravo da ne odobri komentare koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije alo.rs.
Administratorima se možete obratiti ovde: online@alo.rs
alo.rs VIP