Struja | Foto: Profimedia
Ova privatna firma je bez dozvole za rad ostala zbog, kako navode u Agenciji, "nepridržavanja zakonom propisanih uslova za obavljanje energetske delatnosti", odnosno, zbog činjenice da je u 1.500 računa za struju, koje je ispostavljala kupcima, fakturisala troškove koji nemaju osnov u ugovorima o snabdevanju.
U Agenciji kažu da ovaj privatni trgovac ima 1.500 kupaca, te da se saglasno Zakonu o energetici, licenca može oduzeti i trajno. U tom slučaju ponovo se može izdati tek posle tri godine od dana oduzimanja. Upitani kakva su prava oštećenih, u Agenciji kažu, da svi kupci koji su potpisali ugovore o snabdevanju zaštitu svojih prava mogu ostvariti pred nadležnim sudom.
Odgovornost zbog činjenice da su kupci oštećeni snosiće ova privatna firma.
Na pitanje da li kupci ostaju bez struje ako se toj firmi trajno oduzme licenca i imaju li pravo na rezervno snabdevanje, u Agenciji kažu da pravo na rezervnog snabdevača u trajanju od 60 dana ima svaki kupac koji nije našao snabdevača nakon prestanka ugovora o snabdevanju sa prethodnim. Rezervni snabdevač je u tom slučaju "EPS snabdevanje", sa kojim se, saglasno zakonu, zaključuje ugovor o rezervnom snabdevanju.
Uslove rezervnog snabdevanja i cenu električne energije rezervni snabdevač je dužan da objavi na svojoj internet stranici. Rešenjem o privremenom oduzimanju licence ovom privatniku naloženo je da u roku od 30 dana od dana prijema rešenja dostavi isprave na osnovu kojih se u računima za električnu energiju, koje ispostavlja kupcima, iskazuje stavka "troškovi obrade podataka 'ODS-a' i stavka 'naknada za merno mesto' (ugovor o snabdevanju, odnosno drugi dokaz)".
U suprotnom, ako se dokazi ne dostave u ostavljenom roku, licenca će, mu biti oduzeta trajno. S obzirom na to da je protiv rešenja o oduzimanju licence predviđena žalba Ministarstvu energetike, a rok za žalbu nije istekao, konačnost rešenja nije nastupila, napominju u Agenciji.
Dragoslav Vuković, direktor firme "Vuković 1967" iz Veternika, s druge strane, demantuje ove tvrdnje i kaže da poseduje licencu za rad i da posluje kao i ranije.
- Učestvujemo kao snabdevači na slobodnom tržištu ne samo u Veterniku nego i širom Srbije. Imamo više od 20.000 brojila, odnosno naših kupaca struje. Tačno je da je među klijentima i VMA. Bio je i prošle godine i niko od kupaca nema problema sa snabdevanjem - kategoričan je on.
Upitan na osnovu čega mu je onda Agencija za energetiku privremeno oduzela licencu i da li je tačno da je sa svojim kupcima dolazio u Beogradu na sastanak upravo zbog toga što su se žalili da im je zaračunavao nešto što u osnovnom ugovoru ne stoji, Vuković i to demantuje.
- Svi koji imaju problema s nama kao snabdevačem uvek mogu da nam se jave. Tačno je da je bio sastanak u Beogradu, ali niko nije oštećen. Svako od kupaca u svakom trenutku može da raskine ugovor ako hoće, a da pri tom za to ne plaća nikakve penale - tvrdi on.
Bilo kako bilo, ovaj slučaj dovoljan je razlog da svi oni koji nađu novog snabdevača strujom "otvore četvore oči" kada potpisuju ugovor. Ovo se posebno odnosi na male potrošače, odnosno domaćinstva u Srbiji za koje je takođe od ove godine otvoreno tržište struje pa mogu da biraju od koga će pored EPS-a kupovati kilovat-sate.
Na to je više puta upozoravao i prvi čovek EPS-a Aleksandar Obradović, pozivajući kupce da dobro čitaju ugovore, pogotovo sitna slova, kako se kasnije ne bi kajali, odnosno kako im se ne bi dogodilo da moraju da plaćaju nešto šta nisu u prvi mah videli da je predviđeno ugovorom.
U Srbiji ima 84 licencirana trgovca strujom, a svi oni koji umesto "EPS snabdevanja" izaberu nekog drugog, potpadaće pod nove komercijalne ugovore plaćanja, odnosno neće imati cenu kilovat-sata koju nudi EPS, već onu koju dogovore sa izabranim snabdevačem, rekao je Obradović za Radio 021.