Poštovani, trenutno čitate vesti iz arhive.
Alo! ima novi sajt! Kliknite ovde i pogledajte najnovije vesti!
alo.rs Svet

PIPAVO PITANJE

Prst je na okidaču, 200 duša na nišanu - šta biste vi uradili?

Autor: Srna | 10.04.2014 - 10:11:00h | Komentara: 0

Ako teroristi preuzmu civilni avion, da li je pravno dozvoljivo i moralno oboriti taj avion i pobiti nedužne putnike, s ciljem zaštite ciljeva na zemlji - to je dilema koja godinama izaziva sporove u zapadnoj javnosti.

Avion

Neizvesna politika prema otetim avionima | Foto: foter.com

Nemački Ustavni sud se od 2005. godine više puta bavio tom temom, te je odredio vrlo stroga pravila za takvu akciju. Međutim, sada vlada želi izmenom Ustava da promeni ta pravila i olakša eventualnu intervenciju.
Tomas Vajsman, predsednik Saveza posada mlaznih borbenih aviona, organizacije koja se već godinama intenzivno bavi tim pitanjem, upozorava da svaka akcija mora da ima pokriće u ustavu.
On smatra da bi zakon trebalo korigovati da bi bilo dozvoljeno da budu oborene bar bespilotne letjelice ili avioni u kojima su samo teroristi.
Šta bi se desilo sa pilotom koji bi oborio civilni avion?
Eksperti navode da bi bila provedena istraga da se utvrde okolnosti, kao što se to dešava kada policijske snage u nekoj akciji otvore vatru.
Od kraja Drugog svetskog rata, odnosno nakon osnivanja Bundesvera, nemačkim vojnicima nije dozvoljeno izvršavanje protivpravnih naredbi.
Ustavni sud jasno je odredio da je ubijanje nedužnih osoba u suprotnosti sa Ustavom - a takav slučaj bilo bi obaranje otetog aviona punog putnika.
U obrazloženju se kaže da procena u slučaju "život protiv života" nije dozvoljena. To znači da se takvo naređenje ne sme izvršiti, što dalje znači da do takvog naređenja uopšte ne bi smjelo doći.
Ali piloti tada ulaze u vojni problem: kada ne izvrše naređenje, to znači da su ga odbili izvršiti.
S druge strane, civilni zakoni kažu: kada dobijete naređenje koje predstavlja kršenje zakona, posebno ako je riječ o činu ubistva, onda ga ne smijete izvršiti.
Ovu dilemu mora da rešiti politika, ocenjuju eksperti.
Prema predlogu o kome se sada vode rasprave, ne smije se obarati avion sa nedužnim civilima. On može biti prisiljen da odustane od cilja ili da se hicima upozorenja prinudi na sletanje.
Ali, da li će takve mere zastrašiti teroriste?
"Život 200 putnika u avionu ne sme se stavljati na vagu sa životima 60.000 navijača na fudbalskom stadionu" - navodi Tomas Vajsman. Ta rasprava je zabranjena.
Ostaje pitanje koliko će, na primjer, oteti putnički avion - poput "airbusa 380" ili "boinga 747" - biti impresioniran pokušajem nekog malog borbenog aviona da ga "izgura" s puta i da li će biti spreman da odustane?
Ustavni sud Nemačke odlučio je da naređenje o obaranju aviona smije izdati samo savezna vlada, a sada se predlaže da o tome odlučuje samo ministar odbrane, navodi "Dojče vele".

Nema komentara za ovu vest.

Pogledajte pravila za pisanje komentara

Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.
Molimo čitaoce alo.rs da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila.
Strogo je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara.
Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni.
Redakcija alo.rs ima pravo da ne odobri komentare koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije alo.rs.
Administratorima se možete obratiti ovde: online@alo.rs
alo.rs VIP