Poštovani, trenutno čitate vesti iz arhive.
Alo! ima novi sajt! Kliknite ovde i pogledajte najnovije vesti!
alo.rs Aktuelno

INVESTICIJA

U Srbiji će grejanje dobiti
- autoput?

Autor: Tanjug | 15.12.2012 - 18:10:00h | Komentara: 5

Izgradnjom autoputeva u Srbiji koji bi se u zimskim uslovima grejali na kritičnim deonicama značajno bi se povećala bezbednost učesnika u saobraćaju, smatraju stručnjaci napominjući da je to opravdana investicija, ali da treba obezbediti finansijska sredstva.

Sekretar Odbora za građevinarstvo u Privrednoj komori Srbije Goran Rodić je rekao, komentarišući najavu ministra građevine Velimira Ilića da bi prvi projekat grejanja autoputa mogao da se primeni preko Peštera uz korišćenje alternativnih izvora energije, da za tako nešto nije potrebno puno novca, a da bi korist bila velika.
Rodić je podsetio da se autoputevi već odavno greju na pojedinim deonicama u evropskim zemljama - Nemačkoj, Švajcarskoj, Italiji i drugim, a da je kod nas postojala ideja da se greju mostovi, ali se od toga odustalo zbog nedostatka novca.

Sneg

Grejanje kritičnih deonica bi moglo da spreči nesreće | Foto: Željko Šafar

Za grejanje oko 25 kilometara autoputa, prema njegovim rečima, potrebno je između 2,5 i tri miliona evra.
Rodić je istakao da bi se grejale samo najkritičnije deonice, kao što su krivine i prevoji, gde su najčešće saobraćajne nezgode.
On je rekao da bi za našu zemlju bilo dobro da više koristi alternativne izvore energije.
Srbija, inače, gradi klasične autoputeve koji nisu predviđeni za velika opterećenja i velike temperaturne razlike, jer je gradnja kvalitetnih autoputeva dosta skupa, napomenuo je Rodić.
Stručnjak PKS je objasio da se takvi autoputevi grade sa duplo armiranom betonskom pločom i da se grejači stavljaju ispod završnog sloja asfalta.
Profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu Milan Vujanić je rekao da bi uvođenje grejanja na autoputevima bilo dobro, jer bi značajno povećalo bezbednost.

Velimir Ilić

Velimir Ilić: Grejanje puta bi uticalo na gradnju Koridora 11 | Foto: FoNet

Tako bismo smanjili broj saobraćajnih nezgoda na našim putevima, ali se kao i kod uvodjenja svih novih tehnologija postavlja pitanje da li imamo novca za to, naglasio je Vujanić.

On je kazao da bi realizacija takvih projekata bila mnogo isplativija ukoliko bi se koristili alternativni izvori energije, koju mi nažalost ne koristimo dovoljno.
Ministar građevinarstva Velimir Ilić je ranije rekao da bi trasa Koridora 11 mogla da ide u pravcu Ivanjice, ukoliko bude doneta odluka za projekat grejanja autoputa preko Peštera.
U tom slučaju, kako je ukazao, izgradnja tog putnog pravca bi bila jeftinija za oko 600 miliona evra i kraća za 40 kilometara.

Kamio prevrnut na autoputu ka Subotici / Foto: FoNet

Nova tehnologija bi umanjila opasnosti na putevima...  Foto: FoNet

"Dao sam da se radi projekat grejanja autoputa preko Peštera alternativnim vidovima energije, energijom vetra i geotermalnim vodama, koje se nalaze uz trasu autoputa i ta voda bi se koristila za rad toplotnih pumpi koje bi grejale autoput," precizirao je Ilić.
On je primetio da će, ukoliko bude urađen dobar projekat za grejanje autoputa, koji bi koštao nekoliko miliona evra i veoma brzo bio isplativ, onda moći da se ide na znatno jeftiniju varijantu preko Ivanjice i Duge poljane, umesto skuplje varijante preko Zlatibora.
Ilić je kazao da bi tako prvi put u Srbiji postojalo grejanje autoputa, koji bi zbog toga bio dugotrajniji pet puta nego klasičan, jer ne bi bio oštećen višegodišnjim posipanjem soli tokom zime i radom mašina za čišćenje snega.
To je, kako je istakao Ilić, veoma interesantan projekat, primenljiv u Srbiji, koji je u više zemalja zapadne Evrope već uveliko realizovan.
"Da li ćemo se odlučiti za tu jeftiniju trasu biće poznato vrlo brzo, jer projekat grejanja autoputa može da se završi za nedelju dana, rekao je Ilić i dodao da bi iz alternativnih izvora energije, kojih na Pešteru ima puno, mogla bi da se napaja i rasveta autoputa.
Na taj način mogu se grejati i mostovi, nadvožnjaci, a nihov vek trajanja bi bio do 10 puta duži, a manji bi bili i troškovi održavanja, naglasio je ministar gradjevine.
Poslednji komentari
  • Lale Vreme: 15.12.2012 18:28h

    Bosanci bi rekli "Joj budale"! U celoj Srbiji ako ima i 5 kilometara takvog autoputa. To je samo prevoj "Mečka" na potezu Deligrad - Ražanj na koridoru 10 gde vetrovi sa Karpata (kad duvaju) stvaraju nanose koje ni sva ispravna i funkcionalna mašinerija teško ukroti. Pitanje je da li i grejanje može da reši problem jer je problem nanos (smet) a ne led.

  • drLaki Vreme: 15.12.2012 19:17h

    A kad bi Mrka napravio podzemne autoputeve, ne bi morao da greje jer na njima ne bi bilo snega.A mozda ih je i napravio, pa ih mi zato nevidimo.

  • ljubomir Vreme: 15.12.2012 20:40h

    neka prvo dobije auto put a grejanje cu im oprostiti to neka ugrade 2999 godine kada budu udarali drugi sloj asvalta ujedno i sa ovim putem za suboticu gde malo fali da otpadnu tockovi!!!

  • Nikola Vreme: 16.12.2012 07:40h

    Zbog bezbednosti svi autoputevi bi trebalo grejati alternativnim metodama koja Srbija ima. Uključiti sve gradjane Srbije da daju svaki po dinar svakog dana pa je korist za opštu dobit. U Nemačkoj se GREJU autoputevi i NEPLAĆA SE PUTARINA!

  • milovan Vreme: 16.12.2012 10:45h

    Pa o cemu mi pisemo.Grejacemo autoput. Pa u Srbiji se stanovi dovoljno ne greju,a vi o autoputu .Neverovatno.Standard nam je zbilja ok.Kolika bi tu onda bila putarina,100eura po kilometru. Banderas.

Pogledajte sve komentare

Pogledajte pravila za pisanje komentara

Komentari koji sadrže psovke, uvredljive, vulgarne, preteće, rasističke ili šovinističke poruke neće biti objavljeni.
Molimo čitaoce alo.rs da se prilikom pisanja komentara pridržavaju pravopisnih pravila.
Strogo je zabranjeno lažno predstavljanje, tj. ostavljanje lažnih podataka u poljima za slanje komentara.
Komentari koji su napisani velikim slovima neće biti odobreni.
Redakcija alo.rs ima pravo da ne odobri komentare koji pozivaju na rasnu i etničku mržnju i ne doprinose normalnoj komunikaciji između čitalaca ovog portala.
Mišljenja iznešena u komentarima su privatno mišljenje autora komentara i ne odražavaju stavove redakcije alo.rs.
Administratorima se možete obratiti ovde: online@alo.rs
alo.rs VIP